41 19 59 99 nikogr@dmjx.dk
Vælg en side
Parkeringsselskabet Apcoa Danmark har fået mange klager fra utilfredse bilister. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix.

Parkeringsselskabet Apcoa har modtaget flere klager over deres kundehåndtering.

Af Magnus Kisbye Rasmussen

Parkeringsselskabet Apcoa Danmark, der ejer Europark og Onepark, har modtaget mange klager fra frustrerede forbrugere på nettet. Så mange, at de på siden Trustpilot.dk rangerer klart lavest af alle parkeringsselskaber i Danmark.

En af dem, der har haft en dårlig oplevelse med selskabet, er Kristian Nielsen fra Vejle. En aften i 2017 skulle han ud at spise med sin kone og havde derfor fundet en parkeringsplads ved stationen i Vejle. Her var det oplyst, at pladsen var forbeholdt ansatte fra DSB mellem 8 og 18. Men selvom klokken var 17:50 valgte Kristian Nielsen alligevel at sætte bilen, da det var helligdag, og der ikke holdt nogen biler parkeret i forvejen.

Efter et par timer kom Kristian og hans kone tilbage til parkeringspladsen, til synet af en parkeringsafgift i forruden.

Apcoa er det dårligst bedømte parkeringsselskab på Trustpilot.dk. Graf: Magnus Kisbye Rasmussen.

Klagede til Apcoa

Kristian Nielsen var afklaret med, at han burde få en afgift i henhold til, hvad parkeringsselskabet har skiltet med. Alligevel valgte han at klage.

”Jeg mener, at der må stå noget over skiltningen om, hvad formålet virkeligt er. Her tænker jeg på, at det var helligdag, og at der ikke var nogen, der havde behov for pladserne alligevel. Derfor valgte jeg at klage til Apcoa,” siger Kristian Nielsen.

Apcoa Danmark, der ligesom Kristian Nielsen har base i Vejle, afviste blankt klagen og efter lidt betænkningstid valgte Kristian Nielsen at gå videre med sagen til parkeringspladsens ejer, DSB. De var straks mere imødekommende og valgte at tage kontakt til Apcoa. Efter en uge fik Kristian Nielsen et brev fra Apcoa om, at parkeringsafgiften var trukket tilbage, og at han ville få tilbagebetalt de penge han havde betalt.

I dag står Kristian Nielsen tilbage med et dårligt indtryk af Apcoa Danmark.

”Menigmand har ikke noget at sige, men hvis der kommer nogen oppefra, så hjælper det,” siger Kristian Nielsen.

Bedre forhold

På Trustpilot.dk har Apcoa fået 422 anmeldelser, hvor 97% af dem har givet 1 ud af 5 stjerner. Et hurtigt kig på dem viser, at Kristian Nielsen ikke er alene omkring sin oplevelse. Nogle har været ude for præcis den samme hændelse. Andre har oplevet at blive opkrævet mere, end hvad parkeringsstanderen har oplyst.

Baseret på alle 423 anmeldelser af Apcoa på Trustpilot.dk. Graf: Magnus Kisbye Rasmussen.

I 2018 forsøgte man at komme problemet til livs, da man oprettede Parkeringsanklagenævnet. Her kan man indsende en klage, hvis man ligesom Kristian Nielsen har følt sig uretfærdigt behandlet af parkeringsselskaberne.

Hvis Kristian Nielsen havde haft den mulighed for tre år siden, er han ikke i tvivl om, at han ville have gjort brug af den.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra hverken Apcoa Danmark eller Parkeringsanklagenævnet.